top of page
חיפוש

סדנת דרקון - מהו דרקון?!

עודכן: 8 במרץ

סדנת דרקון

חלק א' - יולי 2019



דרקון!? החיה האגדית!? מהו דרקון? שאלה אותי תלמידה: איפה ראו דרקון נלחם כהשראה לפורמה!?

אני צחקתי. הרי ידוע שהאבות הקדמונים אימצו להם טכניקות לחימה של חיות כמו: נמר, עגור, נחש, גמל שלמה, קוף וכו' בהתבסס על טכניקות הלחימה של החיות עצמן בקרבות אמת שהתרחשו בטבע.

מאוחר יותר כשחשבתי על זה ברצינות הבנתי כמה אמת ועומק יש בשאלה.


אז מה זה דרקון?

דרקון הוא אחד מ-5 החיות עליהן מבוסס מערך הלחימה בשיטה שלנו. זוהי פורמה מאוד מתקדמת המשלבת בתוכה אלמנטים רבים ומורכבים.


"מערך חמשת החיות בשושלת הוין צ'ון שלנו מורכב משש תבניות (טאו). ישנן חמש תבניות, משמע תבנית אחת לכל חיה, ובנוסף להן, תבנית אחת משולבת, המציגה את תמצית התנועות של כל אחת מן החיות.

מערך חמשת החיות מורכב בסדר הכרונולוגי הבא: טיגריס, נמר, עגור, נחש, דרקון.

משמעותו של סדר זה היא שהתלמיד יתקדם בהדרגה מאלמנטים חיצוניים לאלמנטים פנימיים, ומהרמה הקלה יותר לקשה והמסובכת יותר (מבחינת ביצוע). המשמעות של ביצוע ותרגול טכניקות אלו הוא:

  • הטיגריס - משמש כדי לאמן את השרירים והעצמות. התנועה צריכה להקרין עוצמה, ישירות ואומץ.

  • הנמר (ליאופרד) - משמש לאימון הגידים וחיזוקם. התנועה צריכה להיות זריזה וחדה.

  • העגור - משמש לאימון הג'ינג (כוח היצירה, Jing). התנועה צריכה להיות מהירה ושקולה, על מנת לחשוף פתיחות מנטלית ונפש אצילה.

  • הנחש - משמש לאימון ה-Qi. התנועה צריכה להיות רכה, גמישה, מפותלת וזריזה.

  • הדרקון - משמש לאימון ה-Shen (נפש האדם). התנועה צריכה להמחיש את מהות כל הקודמות והעידון שלהן.

פורמת הדרקון מרשימה ביופייה והיא הקשה ביותר לביצוע. כדי להצליח ולהפגין את רוחו ותמציתו של הדרקון, על התלמיד לתרגל באדיקות את ארבעת הפורמות הקודמות לה.

הטיגריס והנמר קשורים לפן החיצוני, העגור, הנחש והדרקון לפן הפנימי. ניתן לראות כי: שתי הראשונות, הטיגריס והנמר קשורות לפן החיצוני. הן מאמנות את הגוף (שריר, עצם וגידים), ומקנות בסיס לתרגול אומנות הלחימה. שלוש האחרונות, העגור, הנחש והדרקון קשורות לפן הפנימי.

הן מאמנות את ה-Jing, Qi, Shen (שלושת האוצרות של האדם, עפ"י המסורת הסינית). הן יוצרות עמידות ועומק לאומנות הלחימה.

בנוסף לכך, למערך חמשת החיות בוין צ'ון בגרסתו הפנימית מאפיינים נוספים, כמו זה שבכל פורמה משתנה צורת כף היד. פרט לתבנית המשלבת את כל חמשת החיות, לכל תבנית צורת כף יד ספציפית ויחודית לה בלבד.

  • בטיגריס - כף היד היא בצורת אגרוף פשוט.

  • בנמר - 4 האצבעות כפופות במפרק המטקרפלי השני כלפי כף היד.

  • בעגור ובנחש - כף היד פתוחה.

  • בדרקון - צורת כף היד דומה לטפרים, משמע בכל האצבעות כפופים כל המפרקים (מטקרפל 1 ו-2).

בפורמה המשלבת את חמשת החיות גם יחד, משתנה מנח כף היד בהתאם לחיה אותה מתרגלים."

תרגם זאת יפה ניר יצחק!


חזרה אלינו,

דרקון זה רוח (spirit) ונשמה. כך תיאר זאת המורה שלי.

בכל הפורמות שתוארו למעלה מערכת ההפעלה נגישה וזמינה. בין אם ישרה או מתפתלת. קשה או רכה. בפורמת הדרקון מערכת ההפעלה נסתרת. נוגעת במקומות נסתרים.

פורמת הדרקון היא גשר המאפשר לנו להגיע לאותם מקומות נסתרים בגוף ובתודעה. זוהי כוחה. היא מאפשרת ומנגישה שחרור והפעלה של מקומות שמעולם לא פגשנו. מקומות חשוכים בגוף ובתודעה מעולם לא פעלו. חיבור למקומות אלו ושילוב עם מקומות אחרים, קיימים ונגישים מייצר חיבורים ואפשרויות גדולות ועצומות. זה מייצר, בין השאר, עוצמה גדולה מאוד!

אגב, כשהתחלתי ללמוד וין צ'ון נערכה סדנת דרקון. מהתבוננות רחוקה בנעשה, העשייה מאוד הרשימה אותי. אותו זיכרון וחיבור למידע אודות החיה האגדית גרמו לכך ששנים רבות פנטזתי על לימוד פורמת דרקון. כמעין החתיכה האחרונה שתשלים את הפאזל, ותסמל את סוף חניכותי בקונג פו וין צ'ון.


כרגיל, המרחק בין מציאות לפנטזיות גדול מאוד! רחוק כמעט כמרחק השמאל מהימין. אתה בעיקר פוסע, מחפש דרך משלך. ישנם מהמורות. הרבה! והאופק? אותו אופק המתרחק כל פעם. הלימוד הוא כצעד תימני. על כל צעד קדימה ישנם 2 צעדים אחורה. כל התקדמות מאופיינת בנסיגה. כל לימוד חדש והארה סופן בחזרה ליסודות ולימוד מחדש. לא פשוט! (על הדרך שעובר המתרגל כבר כתבתי בפוסט "הליכה במדבר כמשל להתקדמות והתפתחות המתרגל")


הסדנה.

הסדנה היא מעבדה. חוקרים ובודקים. בשלב הראשון בלימוד פורמת הדרקון אנו מתמקדים דווקא בחיפוש הפנימי. בעקרונות וביסודות שעליהם נבנה את הטכניקה מאוחר יותר. אלו שיעורים לא קלים. אפילו מסובכים. זה לא קושי פיזי, אלא יותר קושי תודעתי. הקשבתי. תפישתי. מנטלי. זה הקושי של הגוף שלא מבין מה רוצים ממנו. מה לחפש? איפה להתחיל?


כולנו מכירים את תרגיל ריכוז צ'י בכפות ידיים פשוקות. כפות הידיים מתחממות ובשלב כלשהו נוצר חיבור בין 2 כפות הידיים הפשוקות. חיבור הבא לידי ביטוי בתחושת חום הזורמת בין כפות הידיים. כדור חום. התחושה מוגברת ע"י התקרבות והתרחקות של כפות הידיים. כמו אקורדיון.

עכשיו תדמיינו חיבור דומה של הידיים עם הראש, עם החזה. ראש וחזה. חיבורים ומקומות אחרים. עכשיו תדמיינו איך הידיים מתכנסות ונפתחות לצדדים. הודפות החוצה ללא מאמץ, משוחררות, תוך כדי שימוש בצ'י.

אנחנו שם. בודקים, חוקרים...


המשך יבוא...

321 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page