top of page
חיפוש

משל האבנים הגדולות והשתקפותו באמנות

עודכן: 5 באוק׳ 2019



מי לא שמע על משל האבנים הגדולות!?


בקצרה תיאור המשל, מורה נתן לתלמידיו משימה, הוא נתן להם כד גדול, אבנים גדולות, אבנים בינוניות (חצץ) ואבנים קטנות (חול) וביקש מהם להכניס את הכול לתוך הכד, התלמידים ניסו וניסו אך לא הצליחו, ואז אמר להם המורה, אני מציע לכם, ראשית להכניס את האבנים הגדולות, ואז לפזר מעליהם את האבנים הבינוניות, ובסוף ברווחים לשפוך את האבנים הקטנות, כמובן שאז הכול נכנס לתוך הכד. לסרטון של המשל המלא (ספויילר, הסוף משעשע במיוחד!) ראו לינק בסוף המאמר.

המשל החכם הזה משמש אותנו במגוון נושאים כמשפחה, ניהול זמן, עסקים וכו'. הוא מלמד לסדר את הדברים שלנו לפי היררכיה וסדר חשיבות. ובעיקר מלמד לתת דגש על מה שבאמת חשוב לנו, ה"אבנים הגדולות" בחיינו. דגש שלעיתים נשכח מאתנו בזמן שאנחנו עסוקים וטרודים בדברים קטנים. בחיים עצמם.


אני מכיר את המשל הזה שנים רבות, אולם, רק בהיותי מורה וין צ'ון, בגלגול הנוכחי, ראיתי בלימוד שלי את האמנות, הקבלה מדהימה למשל זה. לא ברמה התיאורטית, אלא ברמה המעשית היומיומית. ממש ברמת הסילבוס.

גם באמנות שלנו ישנן אבנים גדולות, אבנים בינוניות ואבנים קטנות. אולם, מה שמיוחד בלימוד שלנו הוא הדגש המובנה וההתמקדות באבנים הגדולות. וזה לא מובן מאליו. בוודאי לא בעולם שלנו, במציאות העכשווית המעדיפה חיצוניות נוצצת על פני התעמקות וחשיבה ארוכת טווח.


אז מהם האבנים בשיטה שלנו, קונג פו וין צ'ון?

האבנים הגדולות בשיטה שלנו הם עקרונות היסוד. אבנים בינוניות הינם עקרונות התנועה ואבנים קטנות עוסקות באוסף התנועות והתרגילים של השיטה - הטכניקה.


אך ראשית, הרעיון מאחורי השיטה שלנו הוא שהעולם פועל בכאוס. כאוס מייצר אי ודעות, הפתעה וחוסר מידע. אי הודעות וחוסר המידע בזמן נתון מייצרים הרבה לחץ ומתח. למעשה, אנו יודעים שבשעת עומס ולחץ, הגוף נלחץ ומתקשח באופן טבעי. ובזמן לחץ נשכחות טכניקות ותנועות גם אם תורגלו פעמים רבות. יתרה מכך, רמת ביצוע התנועות, שכן זוכרים, יורדת דרסטית כתוצאה מהתקשחות.

לכן עקרון היסוד שלנו עוסק באי התקשחות. במילים אחרות, השיטה שלנו מבוססת בראש וראשונה על הרפיה ושחרור. ובמילה אחת רכות.


האבנים הגדולות - עקרונות היסוד

  • שחרור והרפיה - הפעלת הגוף בצורה משוחררת ורגועה היא הבסיס לעבודה נכונה בוין צ’ון. גוף משוחרר מאפשר לאינפורמציה ומידע פנימי לעבור בגוף בצורה נקיה, ולמידע חיצוני להיכנס לגוף. העוצמה בוין צ’ון לא מגיעה מהשריר אלא מיציבה נכונה, ושחרור של הגוף. הרכות מאפשרת עקרונות נוספים: יציבה ומינימליזם / אופטימיזציה.

  • יציבה - עמידת וין צ’ון צריכה להיות יציבה, מושרשת אך גמישה ומגיבה. העמידה או היציבה נבנית דרך תנוחה נכונה של הגוף. השלד, העצמות, הרצועות, הגידים והשרירים מונחים במקומות הנכונים ובאופן הנכון ויחדיו הם יוצרים מבנה בעל עוצמה רבה מאוד.

  • מינימליזם ואופטימיזציה - וין צ’ון היא שיטה אשר בוחנת ובודקת בכל רגע, מהי הדרך היעילה והקצרה ביותר לסיים עימות. זו שיטה שסילקה כל סממן של אסתטיקה ועידון בתנועה וכל התנועות לוטשו לכדי הפעלה מינימלית של הגוף תוך השגת תוצאה מקסימלית.

ללא שימוש בעקרונות היסוד הגוף מתקשח, המבנה קורס ואז לא מתאפשרת הפעלה אופטימלית של הגוף.

להרחבה בנושא עקרונות השיטה ראה לינק: https://www.wingchunisrael.com/kong-fu-wingchun


אבנים בינוניות – עקרונות תנועה

בשיטה שלנו אנו נשענים על מספר עקרונות תנועה שמלווים אותנו בכול תנועה או טכניקה. עקרונות אלו נשענים מצד אחד, על עקרונות היסוד, ראה לעיל, ומצד שני, מהווים בסיס לאוסף הטכניקות שקיים בוין צ'ון. דוגמא בולטת לכך היא שינוי עמידה.

שינוי העמידה תוך שימוש במבנה מושרש בקרקע מייצר עוצמה בלתי נתפשת היוצאת מהגוף. עוצמה זאת משמשת אותנו בכל פעולה הגנתית או התקפית.

דוגמא נוספת היא אופן השימוש במרפק. בכל תנועת יד המרפק מעורב. זה ברור, אך בשיטה שלנו המרפק הוא לא אחד החוליות בשרשרת איברי הגפה, אלא הקטר המניע את כל האיברים של היד, מהכתף, דרך האמה עד כף היד, ושולט תוך שחרור בכיוון הפעולה ובעוצמתה.


אבנים קטנות – טכניקה

אנו לומדים אוסף של תנועות, מכות, הגנות, מרפקים, בירכיות, בעיטות וכו' המשתלב לתוך היסודות ועקרונות התנועה. אוסף זה הנשען על יסודות חזקים של מבנה ושחרור נשלף בעת הצורך על פי הנדרש. אנו לומדים לעבוד בלי לחשוב, להגיב בלי לנתח או להעריך.


לימוד האבנים באמנות

בעת לימוד האמנות, אנו שמים דגש מרכזי מאוד בלימוד של עקרונות היסוד. ישנו מערך שיעור המותאם למתרגל המתחיל והמתקדם כאחד, ובו לומדים ומתרגלים תרגילים ספציפיים שבונים ומלטשים את היסודות. תרגילים אלו, המתורגלים באופן קבוע, נראים לעיתים מנותקים מאמנות לחימה (צ'י סאו לשחרור, בדיקת השתרשות ליציבה) אולי אפילו משעממים, ונדרשת בהם הרבה עבודה פנימית הדורשת התמקדות בתהליכים שעוברים בגופנו (עיניים עצומות עוזרות).

אולם התרגול הסיזיפי של עקרונות אלו במהלך השיעור הופך אותן לטבע שני אצל המתרגל ומאפשר בכך להשתמש בהם גם כדרך חיים. וכן, גם באירועים כאוטיים, מאתגרים ומלחיצים עם עצימות גדולה כלחימה.


הלימוד והתרגול מאפשרים חיבור ושימוש נכון בכל סוגי האבנים, חיבור בין שלד (יציבה) ושרירים משוחררים ולא מגבילים (רכות) עם תנועה נשלפת עוצמתית ולא מאומצת יוצר סגנון רך אך עוצמתי.
שילוב נכון של העקרונות מאפשר הפעלה אופטימלית של הגוף, הפעלה בריאה מטיבה ומזינה ומאפשר ומשחרר יכולות וכוחות מאוד עוצמתיים. מומלץ מאוד !

רגע אחד, ומה עם המים?

נכון, מי שראה את הסרטון יודע שבסוף שופכים נוזל לתוך הכלי. הנוזל ממלא את כל החללים הסמויים בכד ולמעשה ממלא את הכד עד סופו.

בשיטה שלנו המים מסמלים את הדברים הנסתרים מהעין, את הצ'י, את הנשמה והאנרגיה המקיפים אותנו ומאפשרים לנו להגיע לגבהים וליכולות מדהימות!

אבל, ברוח הסרטון (אזהרת ספויילר), הוא מסמל גם את הבירה ששותים עם החבר'ה בסוף אימון. את המחבר במארג החיים עצמם.



אם המאמר מצא חן בעינכם אשמח לשיתופים רבים. וכמובן אתם מוזמנים לקרוא את שאר המאמרים.

תודה!

710 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page